Canal Digital Satellitts strømmetjeneste

Mørke kvelder betyr for mange lange timer foran store og små skjermer. Mens det for kort tid siden var TV-guiden som styrte underholdningsvalgene i familien, er folk flest nå avhengige av strømmetjenester for et best mulig tilbud på TV-serier og filmer.

Samtidig ønsker de fleste seg mulighet til å se på TV i ypperste kvalitet, for kanalene leverer fortsatt programmer du og jeg ønsker se akkurat når sendingen pågår. Alt dette tilbyr Canal Digital i en knallpakke, både strømmetjeneste og førsteklasses TV-bilde via satellitt.

1300 søkte

Men hvordan fungerer strømmetjenesten? For å finne ut dette lot Canal Digital utvalgte testpiloter teste ut strømmetjenesten grundig. Mer enn 1300 søknader strømmet inn og ni ble plukket ut.  De som ikke hadde antenne og smart-dekoder allerede fikk det montert.

Oppdraget var klart: Test ut strømmetjenesten, som består av serier, filmer, TV-kanaler og ukesarkiv.

Det første de ni testpilotene ga dommen over var installasjonsprosessen og montering, et element som kan virke stressende på mange som får nytt utstyr. Ingen av de ni meldte fra om trøbbel, og de som fikk montørhjelp forteller at prosessen tok kort tid. Jon A. beskriver at installeringen av smart-dekoderen gikk av seg selv.

Dette var lett å sette opp den nye smartdekoderen. Fulgte anvisningen på TV, når denne var gjennomført var kanalene mine på plass.

strom151

Et vesentlig element ved en strømmetjeneste er brukervennlighet, og testpilotene fikk vurdere denne på en skala fra 1 til 10. Karaktersnittet fra testpilotene havnet på smått utrolige 9,1.

Veldig oversiktelig og fin. Kjenner den igjen uansett hvilken plattform den er brukt på (dekoder, iphone, ipad, Apple-TV og PC, svarer Stig-Inge.

Ole Henning var en av testpilotene med toppscore. Den gir han fordi tjenesten er «enkel, med kjapp navigering og med god bildekvalitet». Ståle svarer at brukervennligheten er suveren, mens Eskil mener Canal Digitals løsning er bedre enn andre tjenester.

Brukervennligheten er helt topp, og danker ut både Viaplay og Netflix her. Oppsettet og søkemuligheter er bedre på Canal Digitals applikasjon, sier Eskil.

Best på mobil og nettbrett

Alle sammen testet ut strømmetjenesten på både dekoder, mobil/nettbrett, Apple-TV – pluss Chromecast og Samsung smart-TV dersom det var tilgjengelig. Her kom mobil/nettbrett ut som favoritten, med et karaktersnitt på 9,4 av 10 mulige. Så fulgte Apple-TV og dekoder med henholdsvis 8,6 og 8,4.

Har bare gode ord om strømmetjenesten. Den er flittig i bruk her. Liker veldig godt appen til Apple-TV med «kids mode». Det er perfekt for barna. Bruker strømmetjenesten mye via mobildata når jeg er på reise, og det fungerer perfekt, sier Ståle.

Eskil mener at tjenesten er oppdatert flere ganger, til det bedre. Hans opplevelse er serier eller filmer  sjelden bufrer lenger enn 5 sekunder før en perfekt strømming.

Det som imponerer meg er at ting går kjapt, med god bildekvalitet. Det er enkelt å navigere i appen, legger Ole Henning til.

strom131Testerne er ganske samstemmige om at utvalget av TV-kanaler er bra, selv om Jon A. gjerne skulle sett at alt av innhold ble gjort tilgjengelig gratis.

Jeg opplever utvalget som attraktivt og tilstrekkelig til mitt bruk. Jeg ser mye TV og har noen serier jeg følger. Alle «mine» serier fant jeg i tilbudet, skriver Jon R.

Strømmetjenesten kommer med et arkiv, der finnes TV-programmer fra de siste 7 dagene.  Jon A. og Eskil skulle ønske samtlige filmer lå i arkivet, mens Ståle setter stor pris på søkemuligheten.

Arkivet er fint når det er program jeg har gått glipp av eller ønsker å se om igjen.

Direkte-tv på appen får tommel opp av samtlige, og Siv mener funksjonen er veldig snedig. Ståle sier det slik:

Kjempebra, ofte i bruk når jeg er på reise. Brukes også på TV hjemme, der dekoder ikke er tilkoblet TV.

strom16Lyd- og bildekvalitet

Er du vant til perfekt bilde og skarp lyd på lineær TV, er du kanskje spent på lyd- og bildekvalitet via en strømmetjeneste? Ifølge testpilotene er det bare å slappe av. Det forutsetter selvsagt at internett er i orden, som Ole Henning påpeker.  Stig-Inge er den eneste som har opplevd at lyden har stoppet, mens bildet har fortsatt, i få sekunder.

Vi er godt fornøyd med kvaliteten. Både på fiberlinje hjemme og på 4g mobilnett ute, melder Robin.

Jon R. beskriver seg som ganske sær på lyd. Derfor gjorde han sin egen sammenlikning, med en kraftig høyttaler. Han fant ingen kvalitetsforskjell fra lineær TV til strømmetjeneste.

Testpiloter med barn fikk beskjed om å prøve barneinnholdet og «Kids Mode» under testperioden. Også her er tilbakemeldingene positive, som fra de små hjemme hos Robin:

Barna var kjempefornøyd med kids mode. Lett å finne frem i, og masse innhold å velge blant.

Jon R. melder om en spesielt fornøyd 11-årig jente i sin husholdning.

Hun har benyttet Kids Mode mye, spesielt i helgene. Hun gir tommel opp!

Strømmetjenesten utenfor hjemmet

Sju av ni testpiloter har brukt strømmetjenesten utenfor hjemmet, og samtlige er meget begeistret for den enkle tilgangen på underholdning på reiser. Siv har sett på serier i bilen, mens Jon R. strømmer til telefon mens sønnen er på trening. Eskil er en hyppig bruker, i ferjekø og på hoteller.

I og med at jeg reiser mye gjennom jobb, både i bil, buss, båt og fly brukes appen ganske ofte. Føler jeg kan få med meg det meste av sendinger jeg måtte ønske. Det er veldig kjekt med tilgang til alle TV-program.

strom3

Testpilotene er så fornøyde at alle sammen, ni av ni, vil anbefale Canal Digital strømmetjeneste videre til andre. 

Jon R. er så fornøyd med strømmetjenesten at han har har gått drastisk til verks og sagt opp sin eksisterende TV-avtale. Det samme vurderer Ole Henning etter forsmaken på Canal Digitals løsning.

Totalkarakter

Fem av ni testpiloter ga 10 av 10 i totalscore for Canal Digitals strømmetjeneste. Totalt blir karakteren 9,1 av 10, noe som er særlig bra.

Vidar oppsummerer testingen slik:

Artig å være med på en slik test! Vi er en hustand på fem medlemmer, tre tv-er, flere iPads og iPhones. Vi ser nå at Canal Digital beveger seg i riktig retning for å tilfredsstille en kundegruppe som i større grad ønsker å se hva de vil, når de vil, og helst på flere typer platformer.

Robin gir 10 av 10 i totalkarakter, delvis fordi barna brukte strømmetjenesten mer enn konkurrenten.

Vi er veldig fornøyd med tjenesten. Den oppleves veldig brukervennlig, og har masse innhold.

Siv ga toppkarakter til strømmetjenesten, og det er ikke vanskelig å forstå:

Dette var virkelig gøy, vi har samlet oss og sett på mye forskjellig. Vi har kost oss masse!

Les mer om Canal Digital og strømmetjenesten!testpilot9av9

 

9.1 Særlig bra

Positivt

  • Bredt og godt utvalg
  • Bra lyd- og bildekvalitet
  • Veldig brukervennlig

Negativt

  • Ikke alt er gratis
  • Arkiv er tidsbegrenset
  • Krever bra bredbånd
Brukervennlighet 9.1
Strømmetjenesten på dekoder 8.4
Strømmetjeneste på mobil/nettbrett 9.4
Strømmetjeneste på Apple-TV 8.6