Klikk her for å prøvekjøre Peugeot 308 SW

Fem testpiloter fikk prøve den kritikerroste testvinneren Peugeot 308 SW under hele påsken. Alle var barnefamilier og alle skulle på utflukt. Her er deres dom over opplevelsen …

Vi spurte først om det gikk greit å komme i gang med kjøringen, noe det gikk for alle. Vi ville også vite om noen av dem hadde eid en Peugeot før. To av testpilotene hadde det, henholdsvis en Peugeot 307 og en Peugeot 206. Begge fra 2002 og begge bensinbiler med manuell giring. Hvordan opplevde disse to forskjellene? Testpilot Geir sier følgende:

Det er en helt annen bil enn i 2002. Bedre materialer, mer presis, sterkere.

Testpilot Are følger opp:

Kan ikke helt sammenliknes med 13 år eldre bil. 308 er moderne og bedre på alle måter.

Geir3

 Førermiljøet

Deretter spurte vi testpilotene våre om hva de synes om førermiljøet, altså om hvordan de opplevde plassen og romsligheten i cupeen. Testpilot Jeff svarte følgende:

Førersiden hadde god benplass og oversiktlig dashboard. Jeg satt pris på at setet kunne justeres opp i høyden såpass mye at man kunne stange i taket, så her har man tydeligvis tenkt på komfort for både store og små personer. Skinnsetene var gode å sitte i, med gode muligheter til finjustering av ryggstøtten og ekstra støtte for korsryggen. Vi likte at begge setene foran hadde ryggmassasje. Savnet litt at det bare var èn koppholder og ikke to.

Testpilot Vibeke har dette å si:

Veldig romslig og god komfort. Gode seter og muligheter for enkel innstilling av sete og ratt. Bra med skinnseter. God sikt i vindu.

Var det noen som opplevde noe negativt her? Vel, samboeren til en av testpilotene mente den “stramme” designen var for enkel. Testpiloten var ikke enig i det. Are likte godt setene, men synes kanskje rattet var litt lite og at det kanskje var litt liten plass.

Hvordan opplevde så de andre i familien passasjerkomforten? Jo, de var i stor grad fornøyde. Vibeke sier dette:

Passasjerer i baksete satt godt selv på lang kjøretur. God plass til ben og bra med midtkonsoll til drikke etc. Bra med egen mulighet for å lade mobil. Lurt med mulighet for å ha ski imellom setene.

Are følger opp:

Passasjersetet var like godt som førersetet. Veldig god sittekomfort. Baksetet satt barna i. De klagde ikke og barnesetene var enkle å sette inn pga isofix.

Testpilot Bjørn savnet litt mer plass bak:

Barna i baksete syntes det var artig med panorama glasstak. Det hadde vært ønskelig med litt mer benplass. Barna syntes det var urettferdig at det ikke var massasje i baksetene, når det er det i fremseten

Geirs samboer opplevde GT-stolene som litt for harde til langturer, noe Geir også var enig i. Han likte utseendet på dem, men ville foretrukket “komfort fremfor sportslig preg”.

Are

5-av-5-Testpilot-anbefaler_600x164 (2)

Størrelsen på bagasjerommet

Peugeot 308 SW er kjent for å ha god lastekapasitet. Noe pilotene våre var enige i. Bjørn først:

Størrelsen var mer enn stort nok for familie på fire. Enormt, størrelsen på bilen tatt i betraktning. 

Så Vibeke:

Stort nok for en familie på 4 som skulle på påskeferie. Dersom vi skulle hatt mer bagasje ville det vært nødvendig med et skille mellom bagasjerom og bakseter (med nett eller lignende).

Til slutt Jeff, som dro på langtur til Tyskland med familien på fire:

Bagasjerommet kunne godt vært større til en slik bil. Vi la ut på tur med to medium kofferter, to mindre ryggsekker, en mindre bag og en velfylt handlepose. Vi opplevde en liten utfordring når vi skulle hjem og det skulle finnes plass til alle innkjøpte ting fra lokale butikker og fra taxfree.

Jeff3

Kjørekomfort

Her var pilotene engasjerte i sine svar. Vi ville vite hva de synes om sittekomfort, synsvinkler, demperoppsett, støynivå, m.m., og fikk lange og grundige svar: Her er Jeff sitt:

Jeg satt godt hele veien. Benplassen var det ingenting å utsette på. Passe harde dempere som tok unna mesteparten av ujevnhetene i veibanen. Bilen holdt seg stabil og smidig hele veien. Om man ser bort fra ungene i baksetene, var støynivået under kjøring akseptabelt. Ellers sørget utformingen av sidespeilene for full oversikt, i tillegg til at sensorer ytterst på speilene sørget for å varsle om nærgående kjøretøy. Det meste kan styres fra enten touch screen eller knappene på rattet, og man har hele tiden god oversikt både over instrumentpanel, touch screen og omgivelsene under kjøring. Rattet så lite ut, men større ratt hadde bare vært ugunstig i denne bilen. Rattet gav godt grep, og det var uproblematisk å utføre både finmanøvreringer (parkering, rygging) og vanlig kjøring.

Vibeke var også svært fornøyd med kjørekomforten i Peugeot 308 SW:

Veldig god. Satt litt lavere enn vi er vandt til. Hørte lite til støy utenfor bilen. Veldig god og enkel bil å kjøre. Enkelt å finne frem til funksjoner som bilen hadde mht. å regulere temperatur eller styre med musikk/radio. Bilen lå godt på veien. Føltes trygt å kjøre. Hadde god oversikt ut av vinduer/via speil og ikke minst ryggekamera.

Geir slet litt med setene:

Litt harde seter, med fokus på å se sportslig og tøfft ut. Har jeg ikke 200HK så vil jeg heller ikke velge seter som ser ut som de burde sitte i en bil med 200HK. Innebygget massasje hjalp litt. Vinduene bak er lave og små noe som begrenser utsikten bakover.

Are oppsummerer det slik:

Veldig god sittekomfort, lavt støynivå også i høy hastighet på motorveien. Dårlig sikt bakover.

Jeff4

Kjøreegenskaper

Så kanskje det aller viktigste: Hvordan var å kjøre Peugeot 308 SW? Vi ville vite om grep, respons, styring, bremsing, m.m. Her var alle fem svært fornøyde. Ord som “stram og presis”, “bra respons”, “godt grep på veien” og “enkel å styre” dukker opp. Jeff utdyper sitt svar her:

Bilen responderer kjapt på endringer i kjøremønsteret, forbikjøringer ble alltid foretatt enkelt og effektivt uten at elektronikken “gjettet feil” på hvilket gir som skulle brukes. Rattservoen sørget for enkel manøvrering, og bilen holdt seg stabil på veien i ulike hastigheter. Bremsesystemet til bilen er til tider veldig effektivt, slik at vi opplevde et par harde, men kontrollerte nedbremsinger under kjøringen.

Bjørn mener dette:

Bilen lå godt på veien. Trivdes godt på motorveien og styreresponsen var god på svingete veier. Egentlig perfekt satt opp for en familiebil – god komfort, men samtidig direkte og stram.

5-av-5-Testpilot-anbefaler_2073x738

Motoren

Testpilotene likte også motoren, der “kraftig” og stillegående” gikk igjen hos noen av dem. Her er Vibeke:

Bilen reagerte hurtig på akselerasjon. Motoren laget lite lyd. Virket som en sterk motor med fullastet bil.

Are sier dette:

Kraftig. Men lang responstid når man trykker inn gassen fort. Antakelig pga automatgiret.

Bjørn opplevde overgangen fra diesel til bensin som et pluss:

Jeg kjører dieselmotor til vanlig, og da er det veldig trivelig å kjøre bensinmotor. Bilen oppleves sprek, motorstøyen er lav, og det er lite vibrasjoner. Automatkassen var svært god. Eneste minus at den var litt hakkete ved igangsetting når motoren “eco-stoppet” i kø eller kryss. Litt hakkete i nedgiring ved lav hastighet. Forbruket gjennom påskeferien lå på 0,65 liter per mil, men jeg tenker at dette hadde vært lavere uten skiboks.

Jeff testet bilen på Autobahn og var svært fornøyd:

Motoren er ganske stillegående og yter etter alt å dømme svært godt i de ulike hastighetene. Vi slapp bilen løs på autobahn og lot den kose seg i 150-160 km/h uten at dette var et problem med fire i bilen og fullastet bagasjerom. Jeg opplevde aldri at motoren slet med ytelsen, tvert i mot. God respons med kort responstid gjorde langkjøringen til en lek.

Geir

Peugeot i-Cockpit

Peugeot i-Cockpit er en cockpit med et kompakt ratt, head-up instrumentpanel og en stor berøringsskjerm. Disse tre elementene utgjør i-Cockpiten som danner en ergonomisk trekant for føreren. Vi ville vite hvordan testpilotene opplevde i-Cockpit? Ord som “oversiktlig og greit” og “fungerte bra” dukker opp, mens to testpiloter synes det var uvant med et så lite ratt. Selv om de vente seg raskt til det. Jeff sier dette:

i-Cockpit var en behagelig og praktisk opplevelse. Mange av funksjonene i bilen kunne styres ved hjelp av rattet alene. Med berøringsskjermen i tillegg ble det en komplett opplevelse som gav full kontroll. Litt uvant at man både har et analogt speedometer til venstre og et digitalt et i head-up displayet, men det ble til at jeg kikket mest på det digitale mens det analoge sørget for å ha en estetisk rolle.

Når det gjelder motorens forbruk, var det litt delte meninger: Fra “virket veldig økonomisk” til “helt ok” til Jeff som dro den opp i høye hastigheter på Autobahn hvor bilen etter hans mening slukte bensin. Han sier:

Rent drivstofføkonomisk vil bilen være ypperlig til kjøring på norske veier med 110 km/h som maks tillatte hastighet, men med et motorvolum på drøye 1,2 liter kan den ikke annet enn usjenert ta for seg av drivstoffet om man kjører den i hastigheter tilsvarende de for en tysk autobahn.

Vibeke bilen

Design

Her går ord som “pen”, “stilig” og “sporty” igjen hos flere. Bjørn oppsummerer hva han mener om designet på denne humoristiske måten:

Dette er en pen bil. Har aldri hatt sans for franskmenn, men franske kvinner er noe annet, og dette var definitivt en dame. Likte spesielt rumpa.

Her er Jeff sin mening:

Bilen ser stilig ut. Det har blitt lagt vekt på blikkfangende detaljer i krom både for lyktene/tåkelysene foran, spoileren, og den synlige delen av eksosanlegget bak. Designet er moderne, og gir bilen preg av å være et råskinn – noe den også er.

Panoramataket falt også i smak, selv om tre av testpilotene fikk begrenset glede av det som følge av at de hadde skiboks. Her er Jeff igjen:

Praktisk at panoramataket kan lukkes helt eller delvis; vi som satt foran hadde ingenting i mot å få litt sol på oss, mens den bakre delen av taket var trukket for slik at ungene kunne kose seg med nettbrettene sine.

Jeff

Hva likte de best?

De fem testpilotene likte forskjellige ting, så vi lar alle komme til ordet:

Geir:

Alltid gøy å prøve noe nytt og det er helt klart at Peugeot har gjort store framskritt siden jeg hadde det merket sist. Artig bil på svingete veier.

Vibeke:

Veldig stas med at mobil kobles på bilen og at man kan styre musikk via mobil. Deilig med automatgir og ikke minst en helt ny bil som yter godt. Mange flotte finesser som er i nye biler. Vi brukte navigasjon for å teste funksjonen og det fungerte bra. Tøff og morsom bil å kjøre.

Are:

Automatgir og moderne instrumenter og interiør.

Bjørn:

Voksne: Design innvendig og utvendig, motor og komfort. Barn: Panoramatak og sportsmodus med “gromlyd”.

Jeff:

Automatisk avstandsregulering under kjøring med cruise control. Dette gjorde langkjøringen til en veldig positiv opplevelse.

Jeff2

Hva skulle de ønske var annerledes?

Her var det også forskjellige meninger, så vi lar alle komme til ordet igjen:

Vibeke:

Skulle ønske det var hyppigere oppdateringer på navigasjonen slik at flere nye adresser og veier kommer kjappere inn. Hadde kun 1 koppholder i forsetene, her skulle det vært holder for brus eller kaffe flere steder.

Geir:

Lastenettingen var unødvendig vanskelig å feste. Her har de to siste bilene jeg har eid løst dette på en bedre måte.

Bjørn:

Jeg har lett og lett etter en koppholder uten å lykkes med å finne en. Ellers var vi veldig fornøyde med bilen, og det var veldig trist å levere den tilbake og sette seg i Avensisen.

Jeff:

Dieselmotor, større motor, og større bagasjerom var noe jeg savnet. Nedfellbar solbeskyttelse på passasjervinduene hadde komplettert panoramataket.

Are:

Cruise controllen skrur seg av plutselig uten noen advarsel. Den kan heller ikke bremse mye, så hvis hastigheten på bilen foran går mye ned skrur den seg bare av.

Bjørn3

Konklusjon

Testpilotene likte Peugeot 308 SW svært godt, og alle fem likte en rekke forskjellige ting ved bilen. De var også enige i at bilen passet dem og familiens behov. Vi lar testpilot Bjørn få det siste ordet:

Jeg har virkelig fått øynene opp for Peugeot. Jeg har aldri tenkt på Peugeot som noe alternativ når jeg har kjøpt bil, men nå vil jeg vurdere denne leverandøren.

5 av 5 Testpilot-anbefaler

Du har nå lest en test fra Dinside Testpilot. Vi vil gjerne vite hva du synes om dette innholdet, og setter stor pris på om du vil bidra med din mening. Klikk her for å delta.

8.8 Meget god

Positivt

  • Motor
  • Kjøreegenskap
  • Komfort

Negativt

  • Litt dårlig sikt bakover
  • Lite ratt
  • Skulle vært flere koppholdere
Komfort 8
Lasteplass 7.6
Kjøreegenskap 8.8
Motor 9.2
Forbruk 7.2